Trends van 2016

De onthouder; Soberheid en eenvoud spelen hier de hoofdrol
De onthouder; Soberheid en eenvoud spelen hier de hoofdrol
De Hero; lichte kleuren waar donkere accenten leven brengen in het interieur
De Hero; lichte kleuren waar donkere accenten leven brengen in het interieur
De legende; overdadig, goud en glans komen hier rijkelijk aan bod
De legende; overdadig, goud en glans komen hier rijkelijk aan bod

Trends van 2016

Elk jaar wordt er besproken wat er voor het komende jaar te wachten staat wat betreft trends. Lees hier wat dit voor 2016 inhoudt.

Elk jaar doet Lidewij Edelkoort uitspraken over de trends die wij in het volgende jaar kunnen verwachten. Lidewij Edelkoort is een trendforecaster en onderzoeker van nieuwe trends van Nederlandse bodem. Haar talent om de wensen van de consument te voorspellen en verschillende trends te zien aankomen, zorgde dat ze opviel bij de Bijenkorf begin jaren 70. Begin jaren 90 richtte zij dan ook haar eigen bedrijf op: Studio Edelkoort. Sindsdien is Lidewij alleen maar groter geworden, en is 2003 al door de Times uitgeroepen tot één van de 25 invloedrijkste mensen in de modewereld.

Tijdens haar trendseminar richtte Lidewij zich op het populaire woord: ‘selfie’. Tegenwoordig zijn we er steeds meer mee bezig, onszelf ‘framen’ door middel van schermen, spiegels en profielen. Het kan er op duiden dat we steeds meer bezig zijn met individualisering, we worden ons eigen persoon en worden steeds onafhankelijker van de rest van de maatschappij.

Daarnaast laat Lidewij in haar lezing weten dat het mythologische wezen steeds belangrijker wordt binnen de interieurtrends. Er word gekeken naar ons beeld hier op en hoe ons beeld daarvan ontwikkelt over deze tijd. Het resultaat zijn drie opvallende ontwikkelingen binnen het interieur.

De onthouder
Vanuit 2014 is deze trend al begonnen en het zet zich steeds verder voor. De kern van deze trend is dat er steeds meer wordt gedaan met minder. Daarbij komen de woorden soberheid en eenvoud steeds vaker naar voren. Dit is ook te zien in bij het kleurenpalet voor deze trend. Het is licht en wordt steeds lichter, en wordt gevoerd met geometrische vormen. De materialen spiegel, metaal en glas zijn hier erg belangrijk, wat ook op de Dutch Design Week is laten zien. Er is nog steeds behoefte aan gelaagdheid en diepte, en dit zal zeker gezien worden binnen deze trend. 

De hero
Er is al eerder gesproken over deze trend, namelijk dat we steeds meer behoefte hebben aan een veilig thuis, geborgenheid en comfort. In de laatste jaren valt de slaapkamer steeds buiten de drastische veranderingen, terwijl we daar niet alleen de 8 uur doorbrengen die we slapen. Hoe heerlijk is het om op een vrije zondagochtend lekker in bed te blijven liggen? Er wordt steeds meer gevraagd naar zachte en rijke stoffen, met een overdaad aan kussens en dekens. Ook in deze trend zijn de lichte kleuren belangrijk, maar donkere accenten mag. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een schotse print in een warme deken. De accentkleur voor deze trend is groen; haast een legerkleur, samen met geel, welke voor het zesde jaar op rij terugkomt in de kleurkaarten. Voor deze trend is dar maisgeel, die gecombineerd wordt met veel beige. Comfort is het belangrijkste in deze trend, samen met onbewerkte, natuurlijke materialen. Accenten komen in materialen terug als in kleding, knopen, gespen, banden en gevlochten touwen.

De legende
De legende wordt vertaald door overdadigheid. Veel mensen, hoewel rijkdom verafschuwd wordt, vinden de rijken en hun rijkdommen toch ontzettend fascinerend. Goud en glans komen weer onverminderd terug in deze trend, en blijven altijd belangrijk. Naast goud wordt ook koper en andere metaalsoorten veel gebruikt. Facetteren hebben we in andere trend ook teruggezien, maar blijft ook erg terugkomen in deze trend. Facetteren wil zeggen dat metaal, keramiek, glas of edelsteen zo gevormd worden dat er facetten ontstaan, kleine, geslepen, platte vlakken. Stoffen en andere oppervlakten worden uitgevoerd in mat of zijn gehamerd. Cleopatra is een groot voorbeeld in deze trend. De klassieke stijl komt terug doordat veel stijlelementen uit deze film, in 2015 vertaald met Angelina Jolie, het interieur en modebeeld gaan beïnvloeden. Materialen als marmer, metalen en edelstenen maken hun comeback in combinatie met deze stijl. Ook lambrisering en ornamenten maken hun terugkomst bekend door patronen en decoratie, zoals bijvoorbeeld een omlijsting. 

En wat betekent dit?
Natuurlijk zeggen we niet u meteen het hele huis leeg moet halen om alles aan deze trends toe te wijden. Maar wees niet bang om een keer een mooie kleur op de muur te verven, nieuwe accessoires in huis te halen en een nieuw leven te blazen in het interieur. Durven is vaak de eerste stap! En heeft u hier toch nog moeite mee, dan helpen wij u natuurlijk graag. Neem eens een kijkje in ons portfolio, wat wij al voor anderen hebben mogen betekenen, en schroom niet om eens contact op te nemen om te kijken wat wij voor u kunnen betekenen. 

Deel dit artikel:

Reacties